خداوند سبحان دارای اسمای گوناگون است
و هر اسمی مظهری دارد.
این اسماء جزئیه زیر پوشش اسم اعظم هستند.
همان ارتباطی که بین اسماء است در بین مظاهر اسماء نیز هست ٬ یعنی همان طوری که اسماء جزئیه زیر پوشش اسم اعظم قرار دارند مظاهر اسماء جزئیه هم زیر پوشش مظهر اسم اعظم هستند
و چون اسم اعظم الله است آن مظهر تامی که مستقیما مظهر الله است یعنی انسان کامل ٬ سایه افکن بر مظاهر اسماء جزئیه دیگر خواهد بود و چون اسم اعظم هم باید جامع بین همه اسماء و مظاهر آن ها باشد و از آنجا که ممکن نیست دو موجود مظهر اسم اعظم باشد لذا قهرا مظهر اسم اعظم قطب خواهد بود٬
یعنی بیش از یک نفر نمی شود و آن انسان کامل و قطب عالم امکان ٬ حقیقت وجود مبارک رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است که از آن به عنوان حقیقت محمدی صلوات الله علیه و آله یاد می کنند.
منبع : تجلی اعظم صفحه ۲۰
نویسنده : استاد سید علی طباطبایی