فاطمه (سلام الله علیها ) از نظر حقیقت باطن لیله القدر است
و مگر مى تواند کسى ادراک لیله القدر
نماید؟
در حدیث معتبر از لسان کاشف حقایق حضرت امام صادق علیه الصلوة و السلام چنین
نقل شده که فرموده است :
انا انزلناه فى الیله القدر
: اللیلیة فاطمة و القدر (الله)
فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد
ادرک لیلة القدر
و انما سمیت فاطمة لان الخلق فطموا عن معرفتها
(از بحار علامه مجلسى ج 43 (ص )65)
ارباب عرفان و معرفت و کرسى نشینان عرض علم و حکمت را محور این حدیث شریف نسبت به تشابه و مضاهات لیله القدر با وجود حضرت فاطمه سلام الله علیها توجیهاتى است .
از جمله آنکه .... همانطوریکه حقیقت لیله القدر بر خلق مجهول است منزلت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نیز بر خلق مجهول است .
و همانطوریکه در شاءن لیله القدر در قرآن آمده فیها یفرق کل امر حکیم (آیه 4 - سوره دخان) ، نیز وجود حضرت فاطمه سلام الله علیها از جهت اینکه اسوه و الگو است براى مردم ، پس در واقع میزان تفریق حق از باطل است .
و نیز همانطوریکه لیله القدر ظرف است از براى آیات و سور قرآنى به حکم انا انزلناه فى لیله القدر ، زیرا قرآن در لیله قدر نازل شده است همین طور وجود فاطمه سلام الله علیها وعاء و ظرف است براى آیات نورانیه وجودیه ائمه اطهار و مظاهر تامه اسماء و صفات پروردگار که همه نسل و ذریه آن بزرگوار یعنى فاطمه سلام الله علیها مى باشند. زیرا صدف وجود فاطمه زهرا ظرف وجود همه امامان و وعاء گوهرهاى ائمه اطهار علیهم السلام است و اوست که ام الائمه است و هر امام خود کلام الله ناطق و هر یک آیه کبراى الهى هستند که از صقع ربوبى در ظرف لیله القدر فاطمى تجلى و ظهور نموده و به عبارت دیگر نازل شده اند. مضافا به اینکه مصحفى نورانى محتوى جمیع حقایق الهى بر حضرت فاطمه (س ) نازل گردید که جمیع علوم و اسرار از ازل تا ابد در آن صحیف مبارکه منطوى است و آن مصحف همیشه مورد استفاده ائمه معصومین علیهم السلام بوده و الساعه آن صحیفه شریفه نزد حضرت ولى عصر مهدى ارواحناله الفداء موجود است .
و از جمله تشابه لیله القدر
لیله مخصوصه تجلیات خاصه الهیه باسماء لطفیه و فیوضات و برکات و اشراقات ربانیه است
و در لیله القدر است که ادعیه و حاجات بندگان در دربار الوهى باجابت مى رسد، نیز با
توسل بندگان و مخلوقات با ایمان به ذیل عنایت حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها که
لیله القدر معنوى و ظرف تجلى رحمت رحیمیه ربانى است و در واقع باب رحمت واسع و
مظهر الله و وجیه عندالله است و مصداق خیر من الف شهر و
مصداق کوثر اعطائى الهى و منبع خیر کثیر نامتناهى الهى به حضرت ختمى مرتبت محمد صلى
الله علیه و آله است ، حاجات حاجتمندان بوسیله و وساطت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نزد
خدا روا و دردهاى دردمندان شفا یابد و لی توسل به خاندان عصمت و ولایت و زیارت آنان
عارفا بحقهم شرط اساسى آن است کما قال الصادق علیه الصلوه و
السلام :
نحن و الله الاسماء الحسنى (التى لا یقبل الله من العباد عملا الا بمعرفتنا
کاشف حقایق الذى انکشف له الملک و الملکوت فرمود: مائیم اسماء حسناى الهى عمل بندان نزد خداوند سبحان مورد قبول واقع نمى شود مگر به معرفت ما. (به مقام نورانیت )
-------------------------
منبع : کتاب شریف آئینه ایزد نما حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (با اندکی ویرایش)
مؤ لف : حکیم ربانى و
عارف صمدانى حضرت آیت الله محمد رضا ربانى