کشکولک من

یک نکته از هزاران: نکته نکته هایی از این طرف و آن طرف

یک نکته از هزاران: نکته نکته هایی از این طرف و آن طرف

کشکولک من

هر اولی را پایانی است
مهم این است که چگونه آغازت را به پایان برسانی
اگر با هوالاول و الاخر ،در ظاهر و باطنت همراه باشی
امید عاقبت به خیری در تو میباشد
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
بحق محمد و آله الطاهرین

این یک کُشَیکَل میباشد (یعنی مُصغَّر کشکول یا تو بگو همان کشکولک)
یکی از سنت های علمای گذشته ما نوشتن کشکول بوده است
که شاید معروفترین آن ها کشکول جناب شیخ بهایی علیه الرحمه است
در کشکول بیشتر سخنان و نکات زیبایی که از این طرف و آن طرف به دست می آمده نوشته می شده است
و کمتر در آن ها نوشته های خود صاحب کشکول وجود دارد
در این کشکولک هم سعی بر آن است که نوشته های بنده حتی الامکان وجود نداشته باشد
و نوشته های خود را در وبلاگی دیگر بارگذاری خواهم کرد

السلام علیک ایها الامام الرئوف


فرق مسائل مادی با مسائل معنوی در ملموس بودن و نبودنشان است.

مسائل معنوی از سنخ عالم غیب هستند و لذا اکثر انسانها از آنها غافلند.

درد جسمی به راحتی فهمیده میشود ولی امراض و دردهای روحی و معنوی برای اکثر ما انسانها ناپیدا هستند.

احتیاج ما به اهل‌بیت علیهم‌السلام مثل احتیاج ما به نفس کشیدن است . یعنی حیات ما وابسته به ارتباط با آنهاست هرچند چون از سنخ غیب می باشد برای ما ملموس نیست بخاطر همین هم گاهی احساس بی‌نیازی میکنیم و حتی ممکن است این احتیاج را انکار کنیم ولی این انکار مثل این است که کسی نخواهد نفس بکشد.

احتیاج ما به هوا و آب و غذا و .... همه تا لحظه مرگ است ولی احتیاج ما به اهل‌بیت علیهم‌السلام احتیاجی ابدی است که تازه از لحظه مرگ برای عموم مردم آشکار میشود : 

فَبَصَرُکَ الیَومَ حدیدٌ

هر لحظه باید احتیاح خود را به اهل‌بیت علیهم‌السلام احساس کنیم و آن‌را باور کنیم

 آقاجان ! 

مباد آن‌که دمی بی تو بگذرد عمرم

مباد آن که دمی از تو دم نزنم
مباد آنکه به غیر تو رو بزنم



نظرات  (۵)

ما بی اهل بیت هیچ نداریم...


ان شالله دست مون را بگیرن
پاسخ:
همینطوره
ولذا مدام باید متوجه ساحت قدس اهل‌بیت علیهم‌السلام بود و با زبان حال و قال عرضه داشت:
فانظر الینا نظرة رحیمة
بله من هم تفاوتی ندیدم بلکه خواستم به عنوان عیدی به خودم و شما کلام رو یه کم رقیق تر کنم .
به قول حضرت امام حتی تعبیرات عرفا هم کامل نیست چه برسه فلاسفه
فقط میشه در برابر این خاندان سکوت کرد و لب گزید
( تعبیر واسطه هم به کار بردم از خوف تحاشی قوم وگرنه شاید این واسطه آن واسطه ای که فرمودید نباشه البته با خط آخر هم که وحدیت عین کثرت رو فرمودید معلومه خودتون عالمی به حمد الله )


سلام وقتی هر لحظه واسطه ی فیض هستند پس ما به آنها نیاز نداریم بلکه ما اصلا یعنی نیاز به اهل بیت
نه اینکه مایی باشیم و نیازی
پاسخ:
سلام
نکته‌ای باریکتر ز مو فرمودید
اما چند تا مطلب:
۱_ وقتی حناب صدرا رضوان‌الله تعالی علیه میخواند مباحث عمیقی چون اصالت وجود ٬ تشکیک در وجود ٬ وحدت تشکیکی و سنخی وجود ٬ عین الربط بودن و فقر محض بودن و امثال اینها را مطرح کنند ابتدا به ممشای قوم حرف میزنند تا مخاطب تحاشی نکند و کم کم به حرف اصلی میرسانند.
۲_اگر بحث واسطه فیض را مطرح میکنید واسطه چیزی است که وسط دو چیز قرار گرفته است٬ پس لازمه حرف وجود خدا و انسان و واسطه فیض است. مضافا به اینکه طبق مباحث متقن حکمی عرفانی عین الربط بودن صادر اول شدیدتر از مراتب مادون می باشد
۳_ اگر مبحث وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت حقباشد که هست بین مطلب بنده با فرمایش شما منافاتی نیست
حررته فی مجلس العرس
ولادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، آقا امام رضا (علیه السلام) مبارکباد.

سلام 
التماس دعا
پاسخ:
وعلیکم السلام
ان‌شاءالله به مبارکی این عید سعید ٬ دنیا و آخرت با امام رضا علیه‌السلام محشور باشید و باشیم

و انا ایضا منکم التمس الدعاء
۰۳ مرداد ۹۷ ، ۱۰:۴۰ .. مــَـمــَّـد ..
زیبا فرمودید والبته درست!!!
پاسخ:
هر چه حسن و زیبایی است از آن خاندان است
اگه تعالیم خودشان نبود ما این حرفها را نمیفهمیدیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">